Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας: Η φτωχή περιφέρεια

Της ΒΑΡΒΑΡΑΣ ΚΛΑΔΗ

Σε “έρημη χώρα” τείνει να μετατραπεί η περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, μία από τις φτωχότερες της χώρας και της Ευρώπης, με την ανεργία σε διαρκή κλιμάκωση, συρρίκνωση της αγροτικής παραγωγής και εγκατάλειψη του τομέα της υγείας. Η πολύπαθη περιφέρεια προσφάτως βρέθηκε στη θέση πειραματόζωου, με το πρώτο fast track πείραμα της κυβέρνησης να επιχειρείται στον Αστακό, σε συνεργασία με το Κατάρ. Η κυριακάτικη “Αυγή” παρουσιάζει τα προβλήματα της περιφέρειας και μιλά με τον υποψήφιο περιφερειάρχη με την «Αντίσταση Πολιτών Δυτικής Ελλάδας» Βασίλη Χατζηλάμπρου.

 

Έπειτα από τρία Κοινοτικά Πλαίσια Στήριξης -για τα οποία οι τοπικοί άρχοντες της Δυτικής Ελλάδας επιχαίρουν για την «υψηλή απορροφητικότητα» (108%)- τα αποτελέσματα είναι αρνητικά. Η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας έπεσε δύο θέσεις στον πίνακα ΑΕΠ / κατά κεφαλήν εισόδημα, πίσω από την Ήπειρο και το Βόρειο Αιγαίο. Η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας είναι 13η σε ανάπτυξη, τελευταία στην Ελλάδα και την Ευρώπη (με 14.016 ευρώ μέσο κατά κεφαλήν εισόδημα, σύμφωνα με στοιχεία του 2008).

Η «προίκα» της Περιφέρειας αποδεικνύεται ως ένας ακόμη άνθρακας εκ του θησαυρού του «Καλλικράτη», για τομείς όπως το νερό και τα αποθέματά του, το εργοστάσιο για τα σκουπίδια, η ανακύκλωση (μόνο 3%) και οι βιολογικοί καθαρισμοί. Επιπλέον τα αντιπλημμυρικά έργα και οι έλεγχοι αντισεισμικής θωράκισης και η προετοιμασία για την πυροπροστασία, τις αντιπυρικές ζώνες. Συγκεκριμένα:

Ανεργία

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, η ανεργία στην Περιφέρεια ξεπερνά το 14%. Ταυτόχρονα η αποψίλωση του όποιου παραγωγικού ιστού καλά κρατεί, κυρίως στην Αχαΐα: “Λουκέτα” σε «Βοσινάκη», 100 «εθελούσιες» στη Frigoglass, δραστική μείωση συμβασιούχων σε μεγάλες μονάδες όπως η Amstel και η 3E το 2010, υπολειτουργία και απαξίωση των Ελληνικών Αμυντικών Συστημάτων – εργοστάσιο ΕΒΟ στο Αίγιο. Ίδια η εικόνα και στους τομείς της γεωργικής και της κτηνοτροφικής παραγωγής. Ειδικά στις πυρόπληκτες περιοχές της Ηλείας, αυτό συνοδεύεται με ξερίζωμα του αγροτικού πληθυσμού από τον τόπο του και μετανάστευση προς τις πόλεις ως άνεργο δυναμικό.

Δεν υπάρχει ΕΣΠΑ

Το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων συρρικνώνεται και σημαντικές για την Περιφέρεια υποδομές παραπέμπονται στο ΕΣΠΑ, τα κονδύλια του οποίου έχουν προγραφεί σε μεγάλο ποσοστό για ανολοκλήρωτα έργα προηγούμενων προγραμματικών περιόδων. Επί της ουσίας δεν υπάρχει ΕΣΠΑ για τη Δυτική Ελλάδα, καθώς τα λεφτά έχουν ήδη δεσμευτεί. Την ίδια στιγμή μόνο οι Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι (προς την Τοπική Αυτοδιοίκηση) μειώθηκαν φέτος στη Δυτική Ελλάδα κατά 35%.

Επίσης μεγάλες τουριστικές μονάδες (γήπεδα γκολφ στον Καγιάφα, στο προστατευόμενο οικοσύστημα, μαρίνα, Αντίρριο), σύμφωνα με πληροφορίες, αποτελούν πεδία ενδιαφέροντος για το κινεζικό κεφάλαιο, όπως και το νέο λιμάνι της Πάτρας, που είναι έτοιμο εδώ και έναν χρόνο και δεν λειτουργεί. Τέλος, η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας βρίσκεται στη δίνη του κυκλώνα των fast track επενδύσεων, με τελευταίο παράδειγμα τον Αστακό, που ευτυχώς δεν υλοποιείται.

Διόδια

Ληστρική εκμετάλλευση του οδικού δικτύου και αποικιοκρατικού τύπου συμβάσεις απαντώνται σε όλη την Περιφέρεια: Γέφυρα Α.Ε., Ολυμπία Οδός, Ιόνια Οδός. Έργα από το Πρόγραμμα Δημόσιων Επενδύσεων προπληρώνονται από τους πολίτες μέσω των διοδίων. Η Γέφυρα Α.Ε. (η γαλλική Vinci) είχε έσοδα 51,2 εκατ. ευρώ το 2009. Αυτό σημαίνει ότι η απόσβεση ολοκληρώνεται τα επόμενα 5 χρόνια και της μένουν 24 χρόνια για να εκμεταλλεύεται τη γέφυρα βγάζοντας περίπου 1,6 δισ. ευρώ καθαρά! Το αντίτιμο διέλευσης είναι από τα ακριβότερα στον κόσμο (12,20 ευρώ).

Αντίστοιχα και με την Ολυμπία Οδό (Πατρών – Κορίνθου), η οποία θα τοποθετήσει έξι νέους σταθμούς διοδίων με την ολοκλήρωση του έργου. Επίσης, το τμήμα της χάραξης Πάτρα – Πύργος περνά μέσα από την προστατευόμενη περιοχή του Καϊάφα (η χάραξη έγινε έτσι για να εξυπηρετήσει την επένδυση με τα γήπεδα γκολφ, που, προς το παρόν, ματαίωσαν οι κινητοποιήσεις των κατοίκων). Τέλος, το δημόσιο σιδηροδρομικό δίκτυο στην περιοχή ουσιαστικά καταργείται, αφού το τρένο τώρα σταματά στο Ξυλόκαστρο και η νέα χάραξη δεν φτάνει ούτε μέχρι την Πάτρα -σταματά στο Ρίο-, ενώ για τη σύνδεση από Ρίο και μετά δεν υπάρχει προμελέτη του έργου και ο ΟΣΕ ξεπουλιέται.

Υγεία: Λουκέτο ή βορά στις εταιρείες

Χαρακτηριστική περίπτωση για την κατάσταση του τομέα της Υγείας είναι η 6η Υγειονομική Περιφέρεια, που έχει στην αρμοδιότητά της τέσσερις νέες περιφέρειες, ήτοι: 31 νοσοκομεία, 69 Κέντρα Υγείας, 25 Μονάδες Κοινωνικής Φροντίδας και 523 περιφερειακά ιατρεία. Με τον «Καλλικράτη» δεδομένο είναι ότι πολλές μονάδες υγείας θα οδηγηθούν σε “λουκέτο”, καθώς δεν θα μπορούν να καλυφθούν ούτε τα λειτουργικά έξοδά τους. Διαφορετικά το πιο πιθανό είναι να ιδιωτικοποιηθούν. Δηλώσεις ενδιαφέροντος υπάρχουν ήδη!

 

Δημοσιεύτηκε στην «Αυγή» στις 31 Οκτωβρίου 2010.