Φιλαρέτη Ζαφειροπούλου-Καρατζόγλου: «Δεν κάνουμε διάλογο με την τρόικα, τους επιχειρηματικούς κύκλους και τους λακέδες τους»

Για το «Κείμενο Διαβούλευσης για την έναρξη διαλόγου» του υπουργείου Παιδείας αναφορικά με τα πανεπιστήμια

Το 1982, ο νόμος 1268 λειτούργησε προωθητικά για το ελληνικό πανεπιστήμιο. Στη συνέχεια αναθεωρήθηκε τμηματικά και αποσπασματικά, μέσω πελατειακού τύπου παρεμβάσεων σε συνεργασία πανεπιστημιακών μεγαλοπαραγόντων με την εκάστοτε δικομματική εξουσία. Έτσι φτιάχτηκε μια νομοθετική «κουρελού».

Το υπουργείο Παιδείας έδωσε πρόσφατα στη δημοσιότητα ένα «Κείμενο διαβούλευσης για την έναρξη διαλόγου» με κάποιες προτάσεις. Οι προτάσεις αυτές οδηγούν στην κατεδάφιση του ελληνικού δημόσιου και ακαδημαϊκού πανεπιστημίου, στη μετατροπή του σε επιχείρηση και στην πλήρη υποταγή του στους κανόνες της αγοράς. Αν εφαρμοστούν, θα έχουν μη αναστρέψιμες συνέπειες στην ελληνική Ανώτατη Εκπαίδευση.

Κι ενώ το κείμενο αναφέρεται σε «Εθνική Στρατηγική για την Παιδεία», το ίδιο αποτελεί κακέκτυπο και συρραφή μοντέλων που έχουν εφαρμοστεί, συχνά ανεπιτυχώς, σε διάφορες χώρες ανά τον κόσμο.

Θα αναφέρω ενδεικτικά κάποια σημεία των «προτάσεων» αυτών.

Χρηματοδότηση της Ανώτατης Παιδείας: Η πολιτεία παριστάνει τον Πόντιο Πιλάτο: νίπτει τας χείρας! Να βρούνε «χορηγούς» τα πανεπιστήμια, προτείνει η κυβέρνηση. Και δίνει κίνητρα (στους χορηγούς): φοροαπαλλαγή! Δηλαδή οδηγούν πανεπιστήμια και τους πανεπιστημιακούς δασκάλους στη ζητιανιά!

Συμβούλιο του ΑΕΙ: Η κυβέρνηση πιστεύει ότι η δημοκρατία και η ελευθερία βλάπτουν σοβαρά την ανάπτυξη της επιστήμης και της νέας γνώσης. Και γι’ αυτό αναθέτει τη διαμόρφωση της επιστημονικής και ερευνητικής στρατηγικής των ΑΕΙ σε διορισμένους «πεφωτισμένους» παρατρεχάμενους, ντόπιους ή και εισαγόμενους. Παραβιάζει έτσι το Σύνταγμα, που αναφέρεται στη νομική υπόσταση και στο αυτοδιοίκητο του πανεπιστημίου. Απ’ ό,τι φαίνεται, στόχος της κυβέρνησης είναι να αποκτήσει τον άμεσο έλεγχο των πανεπιστημίων μέσω διορισμένων συμβουλίων και μιας «ελίτ» που θα «αλληλεπιδρά» με την πολιτική και την οικονομική εξουσία.

Διδακτικό Ερευνητικό Προσωπικό: Θα υπάρχουν διδάσκοντες δύο ταχυτήτων: αυτοί που θα διεκπεραιώνουν τη διδακτική «λάντζα» και οι άλλοι, οι διδάσκοντες «καριέρας».

Η όλη εκπαιδευτική διαδικασία διαλύεται. Οι φοιτητές, για να πάρουν πτυχίο, συγκεντρώνουν πιστωτικές μονάδες και πρακτικές δεξιότητες(!) με κάποιον ασαφή τρόπο, με τη «συνέργεια» διαφόρων ιδρυμάτων μεταλυκειακής εκπαίδευσης (βλέπε κολλέγια, ΙΕΚ, κ.ά.). Το πανεπιστήμιο δεν θα παράγει πλέον επιστήμονες, αλλά φτηνό, καταρτισμένο αναλώσιμο εργατικό δυναμικό με ημερομηνία λήξης.

Και το υπουργείο Παιδείας μάς καλεί να διαβουλευτούμε. Περί του πώς θα κατεδαφίσουμε το ελληνικό δημόσιο και ακαδημαϊκό πανεπιστήμιο και θα το αντικαταστήσουμε με ένα πολυκατάστημα εμπορίας «υπηρεσιών εκπαίδευσης». Δηλαδή, περί του πώς θα διαλύσουμε την Ανώτατη Παιδεία. Σε τέτοιο διάλογο, ως πανεπιστημιακοί λειτουργοί, δεν συμμετέχουμε. Ζητούμε την απόσυρση του συγκεκριμένου κειμένου διαβούλευσης.

Είμαστε φανατικά υπέρ του διαλόγου. Αλλά με την κοινωνία, με τους συναδέλφους, με τους φοιτητές μας. Όχι με την τρόικα, τους επιχειρηματικούς κύκλους και τους λακέδες τους. Και με άξονες τις δικές μας προτάσεις, το δικό μας όραμα, ως πανεπιστημιακών λειτουργών, για ένα δωρεάν, δημόσιο και ακαδημαϊκό πανεπιστήμιο που θα παρέχει υψηλού επιπέδου επιστημονική εκπαίδευση στους νέους και θα παράγει υψηλού επιπέδου έρευνα για την ελληνική κοινωνία.

 

 

Φιλαρέτη Ζαφειροπούλου-Καρατζόγλου

πανεπιστημιακός

πρόεδρος Συλλόγου Πανεπιστημιακών Πάτρας

υποψήφια περιφερειακή σύμβουλος με την

Αντίσταση Πολιτών Δυτικής Ελλάδας